Aydın Dadşov
professor
Cərgə ilə aparılan alman əsirlərin sanki seyr edən Məhəmməd Füzulinin heykəlinin müharibədən çox sonra - 1962-ci ildə qoyulmasından, Vaqif rolunu oynasa da, energetika mühəndisliyi peşəsini seçməklə kinodan uzaqlaşmaqla ABŞ-da yaşayan Kamran Rəcəblidən, finalda bəstəkar Vasif Adıgözəlovun yazdığı, Oqtay Ağayevin ifa etdiyi “Sən ey uşaqlıq’’ mahnısının populyarlıq dərəcəsindən, o dövrdə adamların bir-birinə əl tutmasından, yardım göstərməsindən, yaxud əksinə amansızlığından, aktyorların canlandırdığı personajlardan söz açılmaqla daim xatırlanan “Şərikli çörək” filmi barədə
9 dekabr 1966-cı ildə Ali Ssenariçilər və Rejissorlar Kursunun Bədii şurasının iclasında Lev Kulicanovun emalatxanasının məzunu Alla Axundovanın diplom işinin müzakirəsində iki il ərzində, öyrətməkdən daha çox materiala yazıçı sərbəstliyindən uzaq forma verə bilən konstruktivizmi aşılamağın vacibliyini: «Yazıçı sərbəstliyi əvəzinə dəmir əllə hadisəliliyi qurmaq imkanı üzə çıxarılması kompozisiyadakı dağınıqlığı aradan qaldırmaqla daha məhsuldar nəticə verər» deyən S.L.Lunqin iddiaçının personajlarına sevgi hissini və mühiti detallarda canlandıran yaddaşını dəyərləndirir. Pərakəndəlikdən, lüzumsuz səhnələrin təfərrüatlı təsvirindən söz açaraq: «Kartoçkasını itirən oğlanı hamı, hər gələn çörəklə, toyuqla, yaxmacı ilə yedizdirib doydurur. Əslində hansısa yad uşaq bol yağ yaxmacı ilə doydurulsa belə, mən diqqəti buna yönəltməzdim. Ona yönəldərdim ki, fəlakət baş verib və uşaqlar yardım etmək istəyirlər» etirazını bildirən İ.İ.Nusinov isə özündən əvvəlki çıxışçının əksinə gedir. Artıq səhnələrə, sahmansızlığa, hadisələrin bir xətt üzrə bağlanmadığına diqqət çəkməklə, müəllifin yumor hissini də dəyərləndirən M.Y.Bleymanın: «Burada gizlənən dəyərli bir lətifə vardır. Kartoçkanı itirən oğlana hamı yardımçıdır. İtirdiyini tapanda hamı onu kələkbaz adlandırır. Burada obrazlı bötövlük yaratmaq üçün nə istəsən var. İndi ssenari laxlayır», filmin gələcək rejissoruna çərçivə qoyulmadığını, çörəyin dəyərini vurğulamağın, verilən hər tikənin qəhrəmanlıq dərəcəsinə qədər yüksəldilməsinin vacibliyini söyləyərək məsləhətlərini verən A.Y.Kaplerin: «Kartoçkanın itməsi səbəbi məni hədsiz dərəcədə sancdı. Kartoçkaları gizlədən bu fəndgir ana həyatda olmayan yalandır. Halbuki belə çətin hərbi vəziyyətdə səfərə yollanan ana səfərə çıxarkən çörək kartoçkalarını kitabın arasına yox, ən görümlü yerə qoymalı, birbaşa divara mıxlamalı idi ki, itməsin-bu gerçək deyil» fikirləri peşəkarların apardığı müzakirənin yüksək səviyyəsindən xəbər verir.
Şamil Mahmudbəyovun 1969-cu ildə quruluş verdiyi «Şərikli çörək» filmi rejissorun uşaq kinosu sahəsində tam püxtələşdiyinin təsdiqinə çevrilir. Köhnə Bakı həyətinin halqavari dəmir pillələri ilə yuxarı qalxan uşağın əlindəki vedrənin üzüaşağı diyirlənərək suyun həyətə tökülməsi ilə yaranan qalmaqaldan sonra alman əsirlərinin küçədən keçirilməsi filmin zaman-məkan həllini göstərir. Əsirləri uzaqdan müşahidə edən, cəsarətlə yaxınlaşıb yanınca gedən, faşistsayağı salamlamaqla başındakı qəzet papağa qapaz alan uşaqların arasında Vaqifin (Kamran Rəcəbli) atasının cəbhədə, anasının isə ezamiyyətdə olduğundan tək yaşayan bu balaca oğlanı diqqət mərkəzində saxlayır. Və həyətdə şövqlə rəqs edən, mahnı oxuyan xırda uşaqların arasında mürəbbə yaxması ilə peyda olan gonbul oğlana hər tərəfdən yaxınlaşıb xorla «Çörək verənin özü çıxsın verməyənin gözü çıxsın» deyən ac uşaqların müşahidə metodu ilə lentə alınması mühitin mənzərəsini rejissorun peşəkar üslubu hesabına açır.
Uzun, hay-küylü çörək növbəsində əllərinə sıra nömrəsini yazanları bir xətt üzrə nizamlayan İsmayıl baba (Ağahüseyn Cavadov) ilə xırda qara çörək tikələrinə dikilən nəzərlər, uzanan uşaq, qoca əlləri fonunda qəflətən Vaqifin çörək kartoçkasını itirdiyinin bəlli olması fabulanı yaradır. Və bu fabulanın ekran həllində ətrafdakıların, satıcının baxışları altında tərəzinin gözündəki çörəyi əldə etmək hüququ verən kağız parçasını tapmaq üçün ciblərini eşələyən Vaqifin susub göz yaşlarına qərq olmasının yaratdığı pauza ürəkləri dağlayır. Məhz uşaqların, böyüklərin və xüsusən satıcı ilə Vaqifin yaratdıqları bu pauza məqamı müharibədə valideynlərini itirmiş kinoşünas İqor Zolotusskinin nəzərindən qaçmır. Onun «İskusstvo kino» jurnalının 1971-ci il 2-ci sayındakı «Erkən çağın çörəyi» məqaləsindəki: «Bu pauza ona görə müstəsna əhəmiyyət daşıyır ki, Şamil Mahmudbəyovun filmi mətn deyil, təsvir üzərində qurulur» qənaəti rejissorun peşəkar üslubunun sırf ekran sənəti ilə bağlılığını üzə çıxarır. Məhz təsvirə önəm verilməsi filmin dramaturji qüsurlarının da üzərindən sığal çəkilməsinə şərait yaradır. 1971-ci ildə çıxan «Sovetski ekran» jurnalının 2-ci sayındakı «Həlledici dəyişkənlik sorağında» məqaləsində film barədə: «Əsərə canlı müşahidələr gətirən müəlliflərin qədr – qiyməti dramaturgiyanın açıq - aşkar zəifliyi ilə üzləşir; haradasa filmin ortasında tamaşaçının gözlədiyi həlledici hadisə, vacib dəyişkənlik baş vermir» yazan Anri Vartanov da ssenarinin qüsurlarını üzə çıxarır.
Bununla belə ssenaridəki ideyanın gücünə arxalanan quruluşçu rejissor müşahidə metodu hesabına vəziyyətdən çıxa bilir. Gözünə dəyən əzik kağızları açan, durmadan ciblərini eşələyib çörəklə bağlı kağız parçasını tapmadıqda göz yaşlarına qərq olan Vaqifi İsmayıl babanın ovundurması, evinə aparması humanizmi canlandırır. Çörək pulu qazanmaq üçün qonşu Rozanın (Sofa Bəsirzadə) yununu çırpan Vaqiflə ögey ataya sığınan Leylanın (Tünzalə Namazova) üstünə mürəbbə sürtülmüş xırda çörək parçalarını acgözlüklə yeyərkən iş sahibinə böyüklər sayağı «tənəffüsə çıxmışıq» demələri uşaqlığın itirilməsini səciyyələndirən mətnə-detala çevrilir. Yay günəşinin qızdırdığı asfaltda çılpaq ayaqları az qala yanan Vaqifin yolüstü hansısa qoca ilə qarının verdiyi başmaqları geyinərək evdə tapa bilmədiyi İsmayıl babanın arxasınca məscidə girməsi, eyni yerişlə gəzdiyi qoca ilə göyərti almaq üçün gəldiyi bazarda siqaret və oğurluq toyuq satan Genkanı (Mirzağa Mirzəyev) görməsi süjeti uzatsa da evdə yeməyə nə isə axtararaq qənddandan ovcuna tökdüyü şəkər tozu ilə qidalanaraq tədricən yuxuya getməsi fabulaya təkan verən aclığı vizuallaşdırır. Həyətdə toyuq-cücə saxlamağı Rozaya qadağan edən evlər idarəsinin müdiri Paşa Balayeviç uzun illər radioda «Xoruz baba» uşaq verilişinin aparıcısı Hüseynağa Sadıqovun ifasında audiovizual etüd həllini tapmaqla təsviri zənginləşdirir. Hini boş görən Rozanın şivəni və toyuqları oğurlamış Mitya ilə dalaşan Vaqifin damlarını qırlamaq müqabilində qırçı Məhəmmədin (Fazil Salayev) yanında şagirdliyə düzəlməsi süjet-fabula əlaqəsini nizamlayır. Qır qazanının altındakı odunların alışdırılması, suyun vedrələrlə daşınması, qaynar qatı məhlulun qarışdırılması hər an təhlükəni önə çəkən ekspresiya yaradır. Qaynar qazanın üstünə dırmaşıb tüstüdə itən Məhəmmədin yardımçısı Vaqifin də üz-gözünün hisə bulaşması mühit-personaj əlaqələrini dolğunlaşdırır. Başında radio asılmış dirəyin altında Bülbülün oxuduğu nəğmənin müşayiəti ilə kasad naharını edən hüznlü qırçı Məhəmmədin faşist dəbilqəsindən düzəltdiyi iri çömçə ilə qır qarışdırması müharibənin, düşmənə nifrətin parlaq obrazını yaradır. Və ürəkgetməsi (kontuziyası) tutmaqla qaynar qırda yanan Məhəmməd cəbhədə yayındığı ölümünə yaxınlaşır. Beləliklə kinomuzun bədii həllini tapmış parlaq bir epizodu aktyor Fazil Salayevin ifasında daha da cilalanır.
22 oktyabr 1970-ci il tarixli «Şərq qapısı» qəzetindəki «İstedadlı film ustaları» məqaləsində bu ekran əsərinin digər məziyyətləri ilə yanaşı ifaçıların oyununa da nəzər salan İsa Həbibovun istedadlı sənətkar Fazil Salayevin bu rolu barədə yazdığı: «Bu obraz «Şərikli çörək» filmində ən yaxşı aktyor müvəffəqiyyətidir. Heç şübhə yoxdur ki, qırçı Məhəmmədin günorta vaxtı müharibəni düşünə-düşünə muğamata qulaq asarkən yaşarmış gözlərinin ifadə etdiyi məna uzun müddət tamaşaçıların yadından çıxmayacaqdır» fikirlər dərin müşahidənin nəticəsidir.
Vaqifin su satdığı bazarda hündürboylu Yeniyetməyə (Əbdül Mahmudov) pencək əvəzinə kağız bükülüsünün sırınması baş vermiş faciəni unutdursa da, qazandığı pula pay alıb Məhəmmədin yanına xəstəxanaya gedən Vaqifə dostunun ölümünün bəlli olması müharibə fəlakətini maneələri dəf etməklə-dramaturji qanunla üzə çıxarır. Yaylıq bağladığı dizinə kömürlə qaş-göz çəkərək yaratdığı gəlinciyi oxşayan qızcığaz müharibənin yaratdığı məhdudiyyətin audiovizual həllini verir. Yeşikdə quraşdırılmış fırlanan şəkilli diskləri (taumatrop) nümayiş etdirməklə «kefə baxan» Paris həyatını göstərən qocanın gəlişi ilə canlanan həyətdə Ariflə süpürləşərkən yerə düşən kitabın arasından tapdığı itmiş kartoçkanı götürüb çörək mağazasına qaçan Vaqifin aldığı qara çörəyin xırda tikələrlə uşaqlar arasında bölünməsi ümumi dərdlə birləşənlərin həmrəyliyini uğurla nümayiş etdirir.
16 may 1970-ci il tarixli «Ədəbiyyat və incəsənət» qəzetindəki «Şərikli çörək» məqaləsində: «Vaqifin yaşadığı həyətdəki uşaqlardan Genka «qazanc» yolunu tapıb. O, toyuq da oğurlayır, su da satır. Vaqifi də öz yolu ilə aparmaq üçün çox çalışır. Lakin çörək kartoçkasını itirib, aclıq çəkən Vaqif Genkaya qoşulmur. Çünki artıq o, yaxşı və pis adamları ayırmağı bacarır. Sonradan su satmağa gedəndə də öz ürək təmizliyini, pisliklə barışmazlığını biruzə verir» yazan Fərman Kərimzadə bütün məhrumiyyətlərə dözərək mənəviyyatını qoruyan balaca qəhrəmanı dəqiq səciyyələndirir.
«Ulduz» jurnalının 1970-ci il 12-ci sayında, teatrşünas Atababa Hacıbabayevin «Biz də şərikik» məqaləsində balaca Vaqif haqqındakı: «O, bir parça çörək üçün hər bir əziyyətə dözür, lakin həmişə vüqarla gəzməyə çalışır. Çörək qıt olsa da onun uşaq qəlbi genişdir, həssasdır. O, çörəyin timsalında kədərini hamı ilə bölür, Evlər yıxan, el-obanı viran qoyan müharibə bu uşağın əzmini qırmaqda acizdir» cümlələri də dəqiq müşahidənin məhsuludur. Doğrudan da, bu filmin adına çıxarılan çörək müharibənin məhrumiyyətlərinin obrazına çevrilə bilir. Finalda filmin bəstəkarı Vasif Adıgözəlovun yazdığı, Oqtay Ağayevin ifasında səslənən «Nəğmə susdu dodaqlarda» mahnısında çiçəklərin dilə gəlməsi, atanın cəbhədə olduğunun, laylaların nənnilərdə pozulduğunun, uşaqlığın uzaq düşdüyünün, oyuncaq yoxluğunun, ata, ana səsinin doyunca eşidilmədiyinin, buruqlar şəhərinin qoynunda tikəni yarı bölməklə al səhərin gözlənildiyinin təkrarlanması və müharibəyə dair «Hər şey cəbhə üçün» şüarının su şırnağı ilə yuyulması mexaniki sonluq yaratsa da, uşaqların su damlaları altında rəqsi mövzunu uğurla tamamlayır. Fərman Kərimzadənin: «Filmin kompozisiyası maraqlıdır. Xüsusən başlanğıc və sonluq yaxşı tapılmışdır. Ilk kadrda Vaqifin əlindən düşmüş vedrə dəmir pilləkənlə diyirlənir, su yağış kimi həyətə tökülür. Əsər «yağışla»-da qurtarır. Amma bu dəfə divara yazılmış «Hər şey cəbhə üçün» şüarını yanğın söndürən kranı yuyur. Su yağış kimi həyətə səpələnir... Müharibə qurtarıb, çətinliklər geridə qalıb» cümlələri obrazlı bədii çərçivəni dəyərləndirir.
1 iyul 1997-ci il tarixli «Kino» qəzetinin bütünlüklə Şamil Mahmudbəyova həsr olunmuş 1335-ci sayında sənətkarın ana bir ata ayrı, böyük qardaşı geologiya-mineralogiya elmləri doktoru, professor Adil Seyidovun «Bir insanın taleyi və ya tərcümeyi-hal əvəzi» məqaləsindəki faktları həyəcansız oxumaq olmur. Biz bu məqalədən ömrünün əlli ilini kinomuzun inkişafına həsr etmiş sənətkarın, İrəvan bəylərindən olan, seminariya təhsilli anası Şövkət xanım Kazımbəylinin birinci əri Mirhidayət Seyidovun Cümhuriyyət liderlərindən biri olub düşmənlər tərəfindən öldürüldükdən sonra iki körpə uşaqla tək qaldığını, sovet hakimiyyətinin ilk illərində Ordubadın raykom katibi, Naxçıvanın kənd təsərrüfatı naziri Fərəməz Mahmudbəyovla ailə qurmasını, bu izdivacdan olan Şamilin atasının həbsə alınaraq güllələnməsindən beş ay sonra dünyaya gəldiyini, müharibədə yaralansa da, Berlinə qədər getdiyini öyrənirik. Məqalədəki: «O müəllimlərinin sevimli tələbələrindən biri idi. S.Gerasimov onun böyük sənətkar olacağına ümid bəsləyirdi. Artıq təhsilini başa vurub Bakıya qayıdandan sonra da müəllim və tələbə arasındakı ünsiyyət doğmalıq münasibətlərinə çevrilmişdi. Şamil Moskvaya gedəndə həmişə onların evində qonaq qalardı» xatirəsi maraqlı məqamları işıqlandırır. Professorun: «İçməyi ilə bağlı söz-söhbətlərə gəldikdə isə onu deyə bilərəm ki, qardaşım məndən fərqli olaraq bir az bədbin, sənətkar kimi isə qəlbi kövrək idi. Bir arada onu çox incitdilər. Son dövrdən isə danışmağa dəyməz. O kökdə də sənətkar olar, pulu yox, bir fərli paltarı yox. Axı sənətkarın qayğısına qalarlar, ona əl tutub kömək edərlər» fikirləri sonda haqlı ittiham kimi səslənir.