Yavər Rzayevin iki filmi (əsas)
«Azərbaycanfilm» kinostudiyasında istehsal müddəti dörd il çəkən və nəhayət 1998-ci ildə tamamlanan «Sarı gəlin» bədii-oyun filminin (ssenari müəllifi və rejissor Yavər Rzayev) ilk kadrlarında Qarabağ faciəsinin fəsadlarının rəqəmlərlə şərhindən sonra titrlərin arasında dumanlı dərədəki yarımmifik Sarı gəlin personajı filmin fantastik mühitini təqdim edir.
Vətən uğrunda vuruşmaq istəyən, arvadı Lətifənin deyingənliyindən cana doymuş kənd rəssamı Qədirin (Hacı İsmayılov) ov tüfəngini də götürüb sonrakı hadisələrdə iştirak etmədiyindən dramaturji funksiya daşımayan həmkəndlisi, mayor Rüstəmi gəzdirən «Niva» avtomaşınında döyüş bölgəsinə gəlməsi gözlənilən ilkin hadisənin gəlişini uzadır. Qədir mayor Rüstəmin at belində, əlində misri qılınc Koroğlusayağı portretini işləyərkən, otaqdakı televizorda gedən videomaterialda rejissor Y. Rzayevin özünün oynadığı jurnalistin «Avropanın qürubu» əsərində dairəvi qapanma yolu ilə mövcud mədəniyyət sistemlərinin həyata davamlılığını təsdiqləyən alman idealist filosofu Osvald Şpenqlerə (1889-1936) həsr olunmuş beynəlxalq konfransdan qayıtmış Höte adına «Yeni Avropa» institutunun direktoru İsrafil Ağayevlə (Y.Şeyxov) söhbəti elmi kütləvi veriliş estetikasının filmin ideya istiqamətinə uğursuz tətbiqi təsiri bağışlayır.
Nəhayət ki, əsir götürülmüş yekəpər Artavazdla (Cahangir Novruzov), Jannanın (Münəvvər Əliyeva) komandir Rəcəbin (Ramiz Novruzov) düşmən əlində olan qardaşı ilə dəyişdirilmək üçün danışıqlar aparılması Qarabağ müharibəsində geniş yayılmaqla digər filmlərdə də, əks olunmuş bir ritualı önə çəkir. Ancaq erməni komandiri Samvelin sevgilisi Jannanı əldən keçirməklə müəllif iradəsinin əksinə olaraq ideyasızlıqlarını nümayiş etdirən iki cavan əsgərin Qədiri bu qadından filmdə deyildiyi kimi «dopros» götürməyə, dindirməyə təhrik etmələri komik vəziyyət yaradır.
Belə ki, əslində «Novruzəli» xislətli fağır adam olan Qədirin qayışını çıxarıb döydüyü qadının da, gülüşlərə qərq olması heç bir döyüş qabiliyyəti olmayan bir kəsin daxili iradəsinin əksinə olaraq müharibəyə təhrik olunduğunu təsdiqləyir. Və beş yaşlı günahsız qızının ermənilər tərəfindən qətlə yetirildiyini dilə gətirən komandir Rəcəbin qolları bağlı Artavazdı öldürməyə məcbur etdiyi Qədirin patronunun duzla doldurulması Mirzə Cəlilin «Kamança»sından yol alan rəhmdilliyi önə çəkir. Duzlu güllənin gündöyməzini yaraladığı əsiri başqa yerdə öldürməyi təklif edən Qədirin Artavazdı aradan çıxarmaq istədiyi məqamda erməni kəşfiyyatçıların onların başlarının üstünü kəsdirməsi, təklif olunan vəziyyəti dəyişir.
Rəcəbin əsir qardaşının Samvelin təhriki ilə əlindən açılan güllədən öldürən, döyülüb qolları bağlanaraq qıfıl altında olan Qədirə bir parç su içirtmək istəyən azərbaycanlı Əsir qızın (yenə Münəvvər Əliyeva) televizordan eşidilən Habil kamanının sədaları altında erməni əsgəri tərəfindən zorlanması bədii həllini tapsa da, dolaşıq ziddiyyət yaradır. Öz xilaskarına sahib çıxan Artavazdın Qədiri azərbaycanlının arvadı olan bacısı Şuşanikın yaşadığı kəndə çatdırmaq niyyəti hadisələri yeni istiqamətə yönəldir.
Yıxılıb ayağı burxulan Qədiri dalında qayalıqlardan keçirən Artavazdın bacısı Şuşanikın bişirdiyi küftənin dadından danışdığı bir məqamda paralel montajda, Rəcəblə Samvelin Şuşanikın əsir dəyişmək ritualı hadisələri gərginləşdirir. Qoca malakanın həyətindəki ulduzlu tabuta bənzər hamamda yuyunan yaralı Artavazdla Qədirin, fotoşəkillərlə təqdim olunan tarixi ekskursda qayınatasının on birinci qızıl ordunun sanitarı və mürdəşiri olduğu açıqlanan ev sahibinin qonaqpərvərliyi dağılan imperiyanın simvolunu tamamlamaq cəhdidir. Dumanlı dərədəki Sarı gəlini ilk dəfə yuxuda görəndə əziz anasını itirdiyini, ikinci dəfə Xocalı hadisəsinin baş verdiyini xatırlayan Qədirin üçüncü röyasının qurbanı olacağını diktor mətnində bəyan etməsi real və irreal süjetləri qovuşdurur. Ayrılanda: «Biz qocaları da, bağışla» - deyib çətinliklə gəzən Qədirə öz əsasını da bağışlayan qocanın mətn çatışmazlığı onun imperiya simvoluna çevrilməsinə mane olur.
Körpü üzərində əsirlərin dəyişdirilməsi ritualında Rəcəbin Jannanı qardaşı ilə deyil, Qədirə dəyişdirəcəyini bildirməsi vəziyyəti açıqlayan Samvelin: «İstəyirsən heç Jannanı da vermə. Gəl ikimiz də birləşək tutaq onları!» - deməsi hər iki hərbiçinin ideyasızlığını, sadəcə müharibə həvəskarları olduğunu vurğulayır. Gözlənilməz istiqamətə yönələn hadisələrdə, qardaşının selofana bükülmüş meyidini görən Rəcəbin Qədiri yox etməyə qərar verməsi, Samvelin isə bağrına basdığı qadının sinəsinə bıcağı soxub öldürərək: «Rəcəb biz səninlə hesablaşdıq!» deməsi müharibə həvəskarlarının məqsəd birliyini təsdiqləyir. Növbəti epizodda zirehli hərbi texnika ilə Azərbaycan kəndini viran edən Samvellə, qardaşının intiqamını almaq istəyən Rəcəbin əsgərlərinin Qədirlə Artavazdı diri tutmaq cəhdləri hadisələri sərgüzəşt janrında idarə edir.
Ölmüş inəyin əmcəklərindən axan südü yalayan pişik məhv edilmiş kəndin obrazını yaratsa da, güllələnmiş toy əhlindən yeganə sağ qalan personaj olmaqla yanaşı zorakılığa məruz qalan qadınların simvoluna çevrilən Sarı gəlinin (yenə də, Münəvvər Əliyeva) həyatları təhlükədə olan Artavazdla Qədiri dəmir yolunda təmir briqadasının istifadə etdiyi üstü açıq lokomotivə istiqamətləndirərək xilas yolunu göstərməsi əsas dramaturji hadisəni tənzimləyir.
İki daşın arasında kimə mənsub olması məsələsinin həllində erməni tərəfi inkar edən Sarı gəlinin iki əlini qabağa uzadaraq lokomotivin sürətini durdurması isə fantasmaqoriyanı önə çəkir. İki düşmən komandirin birləşərək zirehli texnika ilə təqib etdikləri, gələcəyə üz tutan iki müstəqil ölkənin simvoluna çevrilən lokomotivdə Artavazdla birgə «Sarı gəlin» nəğməsini oxuyan Qədirin tamaşaçıya ünvanlanan son mətnindəki «Əgər nə zamansa Sarı gəlin sizə rast gəlsə onun kimliyini soruşmayın!» cümləsi tarazlayıcı elementə çevrilməklə qloballaşma dövrünə xas olan təfəkkür mərkəzləşməsini önə çəkir.
“Kulis.Az”dakı “Sarı gəlin”... Biz qalib gələcəyik!” məqaləsində filmini bir epizodunda televiziyada yayımlanan proqramda “aparıcı” rolundakı Yavər Rzayevin həmsöhbəti ilə “Avropanın süqutu və mümkün nəticələr” mövzusunu müzakirəsinə toxunmaqla müəllif kiosuna xas bu fəndi, “Əsirin güllələnməsi”, “qanlı toy”, “tankların rəqsi” səhnələrinin kamil mizan həllini bəyənən, Əli İsa Cabbarovun: “Maraqlıdır ki, müəllif üçün əsl azərbaycanlı mentalitetinin daşıyıcısı tanklar rəqsinin ifaçısı “qəhrəman zabit” yox, Hacı İsmayılovun yaratdığı Qədirdir. Zəif və köməksiz kənd rəssamı Qədir rejissorun gözündə əsl azərbaycanlı mentalitetinin daşıyıcısıdır. Qədirin simasında biz özümüzü necə görürük? Əsl azərbaycanlı savaşa “yox”, barışa “hə” deyir. Prinsip etibarilə tariximiz də bunu söyləyir. Qədirin müharibəyə getməkdə məqsədi qan tökmək yox, ədaləti bərpa etmək arzusudur. Azərbaycanlı mentaliteti üçün ədalət hissi ən mühüm prinsiplərdəndir. Azərbaycanlı “ədalət” prinsipini qanunlardan, insan hüquqlarından, qəribə olsa da, halallıqdan da üstün tutur. Azərbaycanlı “ədalətə” (məsələn, oğlum mütləq instituta girməlidir) görə qanunu poza (rüşvət verər, potensial tələbənin yerini tutar), halallıq anlayışını tapdalaya bilər. Ramiz Novruzovun ifasında zabit obrazı məhz belə edir. Qardaşının qisasını almaq üçün o düşmən ordunun zabiti ilə əməkdaşlıqdan çəkinmir. Silahını düşməndən alıb öz əsgərinə tuşlayır. Qədirin isə ədalət anlayışı nisbi deyil. Müharibə onun üçün ən böyük ədalətsizlikdir. Ədaləti bərpa etmək üçün rəssam Qədir fırçanı silaha dəyişir. Lakin qədir orta statistik azərbaycanlı kimi ədaləti bərpa etmək üçün insan haqlarını, qanunu tapdamır. Əksinə, şəxsi təhlükəsizliyinin bahasına insan haqqını, öz sənətkar simasını qoruyur. Qədir orta statistik azərbaycanlı yox, əsl azərbaycanlıdır” cümlələri dərin sosioloji təhlili qabardır.
Əli İsa Cabbarovun: “Cəbhə bölgəsinin kəndi çox xəsisliklə göstərilir, iki-üç ümumi plan, passiv ağsaqqallar, kabinetinin dizaynı ilə məşğul olan icra nümayəndəsi. Kabinetin divarındakı “Qırmızı Meydan” rəsmi əli sazlı Koroğlunun təsvirinə dəyişilir. Rəsmin müəllifi Qədir siyasi konyukturanın dəyişdiyini hiss edib. Amma qılınc yerinə saz çəkib. Çünki savaşçı yox, barışçıdır” (Əli İsa Cabbarov. “Sarı gəlin... Biz qalib gələcəyik!” , “Kino+” qəzeti) müşahidəsi sənədli kino ustası kimi rejissorun mühiti zaman-məkan kontekstində dəqiq əks etdirmək bacarığını təsdiqləyir.
«Utanc» və «Haray» sənədli filmlərindən sonra «Sarı gəlin» bədii-oyun filmini çəkən Yavər Rzayevin yalnız demokratiya bəzən isə keçid dövrünün liberallıq mühitində üzə çıxa bilən və bəzi məqamlarında ictimai rəylə üst-üstə düşməyərək KİV-də qalmaqal yaradan fərdi üslubunun meydana çıxması isə bütövlükdə kinomuzun uğurudur.
***
Yavər Rzayevin öz ssenarisi ilə çəkdiyi «İlahi məxluq» (2009) filmi köç həyatını əks etdirən etnoqrafik, mistik mühitdə atalar və oğullar problemini ənənəviliklə müasirliyin qarşıdurması kontekstində həllini tapır. Yaylaqda çovğun xəbəri ilə başlayan filmdə çoban Əşrəfin (Nurəddin Mehdixanlı) tüfəngini və film boyu erkəklik simvoluna çevrilən çomağını da verdiyi yeniyetmə oğlu İsmayıla (Corc Qafarov) küzdəki quzuları tapşırıb, sürünü, arvadını, azyaşlı qızlarını kəndə aparması ilkin hadisəni təqdim edir.
Halbuki vidalaşarkən Əşrəfin “sabah günortaya qədər gəlməsəm quzuları özün gətirərsən deməsi, ailəliklə hamının bir köçlə kəndə düşə biləcəyi ehtimalını yaradır. Sonrakı hadisələrdə qaynının bir yay günü ailəsini də götürüb “soyuğun və aclığın gəldiyi şimala” üz tutması, peşə ləvazimatları ilə yanaşı bir yeşik şərabla şəhərdən gələn qıvrım saçlı Rəssam qızın (Vəfa Zeynalova) Əşrəfin evində kirayənişin kimi qalması təqdimatın xətti deyil tamaşaçıda çaşqınlıq yaradan mozaik modelini səciyyələndirir.
Bu modeldə mövzu xatirənə yay görüntülərinin qayadan çıxan bulaqları, çiçəkli biçənəkləri ətrafda ot, su bolluğu yaratmaqla sürülərin yaylağa aparılması səbəbini sual altına qoyur. Üstəlik atanın çiçəkli biçənəkləri peyzaja çevirən rəssam qızın sənətinə meyl edən oğlunu cəzalandırması müəmmalı görünür. Və ədəbiyyatdan fərqli olaraq ekran sənətinin dolaşıq ziddiyyəti verə bilməməsi İsmayılın rəssamlığa maraq göstərməklə ata-babadan qalma çobanlığı atacağı təhlükəsini yaradan fabula mexanizmi məntiqsizliyə yuvarlanır.
Bununla belə bağışlanan fırçaları ocaqda yandıran Əşrəfin Rəssam qızı otaqda gizlənən İsmayılın gözü qarşısında zorlaması atalar və oğullar qarşıdurmasında birinciləri qalib edir. Əşrəfin sürüyə girişən erkək canavarı məhv etməsi fonunda uzun müddət yaşamaq üçün kəndə gələn Rəssam qızın şəhərə qayıdışından sonra İsmayılın qoyun-quzu ilə məşğul olması əvvəlki həyatı bərpa edir. Real mövzunun soyuq qış təsvirlərində yarı yolda gecələdikdən sonra sürünü, azyaşlı qızlarını arvadı ilə kəndə ötürüb yaylağa qayıdarkən canavarla üzləşib dərəyə uçmaqla zədələnən atının başını kəsən ayağı sınıq Əşrəfin qarlı yapıncını alaçığa-kəfənə çevirib içində ölməsi sanki ənənəvi həyat keçirən ataların aqibətini göstərir.
Paralel olaraq soyuqdan donub işəyəndə əllərini sidiyi ilə qızdıran İsmayılın Rəssam qızın ona bağışladığı albom vərəqlərindən birindəki lüt qadına baxmaqla özünü boşaldıb sanki cinsi yetkinliyə çatmaqla quzuları məhv edən, erkəyini itirmiş yalquzaq canavarla qarşıdurmadan qalib çıxması oğulun kişiləşməsini, qızınmaq naminə rəsm illüstrasiyalarını yandırması isə babalardan qalma ənənəvi həyat tərzini seçməsini uğurla səciyyələndirir.
Finalda artıq reallıqda kişiləşən, atası kimi saqqallı İsmayılın yamacdakı yeni nəsil canavarı görməklə arabadakı, qıvrım saçlarından Rəssam qıza bənzəyən hamilə arvadının çağırışı ilə sürüsünü yaylağa üz tutan köçə qatması ənənəviliyin tam qələbəsinə çevrilir.
11 may 2011-ci ilin “Mədəniyyət” qəzetindəki “Veneranın qürubu” məqaləsində jurnalist Sədaqət Kamalın: “Siz bu filmdə nə demək istəmisiniz?” sualını alman filosofu Osvald Şpenqlerin “Avropanın qürubu” əsərindəki: “Bir vaxtlar Avropa Şərqi özünün maliyyə və siyasi imkanları gücünə deyil, Şərqin özünün öz siyasi oriyentasiyasından imtina etməsi bahasına fəth edə bilmişdi” kimi əslində ekran əsərində qoyulan mövzudan uzaq cümləsi ilə cavablandırması: “Filmdə Reynoldsun “Venera və Amur” tablosu bir növ süjetin əsasında durur. Rəssamlıq tarixinə nəzər salsaq görərik ki, bu əsərə qədər dünya rəssamlarının təsvir etdikləri Veneraların heç biri əks cinsdə şəhvani hisslər oyatmır.
Reynoldsun Venerası isə üzünü bir əli ilə örtərək sanki naz edir, çağırır. Eynilə mən filmdə məhz bu Veneranın canlı təcəssümünü yaratmaq istəmişəm. Məncə, aktrisa Vəfa Zeynalova bu obrazın öhdəsindən gələ bilmişdir. Filmin əsas qəhrəmanlarından biri Reynoldsun Venerasına (sonuncu Venera) əlini uzadıb onun daxilinə sirayət etmək istəyən gəncdir.
Filmdə həmin bu gənc dünyanın məşhur rəssamlarının əsərləri olan köhnə rəsm qovluğunu vərəqləyərkən sanki dünyanın sənət dünyasını sərf-nəzər edir (Vrubel, Van Qoq, Salvador Dali, əlbəttə ki, Səttar Bəhlulzadə). Bütün bu əsərlər gəlib gedən sivilizasiyaların əksidir. Onlar (sivilizasiyalar) yaranır və süqut edir. Təbiət isə əbədidir. Mənim filmimin qəhrəmanları olan dağ sakinləri kimi. Onların həyat ritmini saxlamaq olmaz. Çünki onlar təbiətin özü kimi təbii və canlıdırlar” (Sədaqət Kamal. “Veneranın qürubu”, “Mədəniyyət” qəzeti 11.05.2011) söyləməsi ekranda göstərilənlərə lüzumsuz əlavələr kimi səslənir. Çünki əslində qədim çöl mədəniyyətinin arxeoloji fiqurları Asiyanın, ovçuluqdan heyvandarlığa keçidin izlərini qoruyan hündür qaya daşları ilə dövrələnən daş tövlələrin (ağılların) üzə çıxarılması Avropanın və bütövlükdə vaxtilə sərhədsiz ərazilərə yiyələnmiş türklüyün kulturoloji birliyinin təsdiqinə çevrilir.
«İlahi məxluq» filminin də bütün göz önü hadisələri ustalıqla əhatələndirən yeganə müşkülü, problemi ənənəviliklə müasirliyin qarşıdurmasındadır. Müsahibələrində filmini sənədli personajların iştirakı ilə çəkəcəyini bildirsə də peşəkar aktyorlara üz tutmaqla işini asanlaşdıran rejissor mühitin təqdimatında oyun elementlərini gizlətmir. Əlbəttə, çoban Əşrəf rolundakı Nurəddin Mehdixanlı iri planlarda romantik pafos yaratsa da, qadına fizioloji münasibətdə, övlada zalımlıqda, qoyunun kəsib yumruqlarla dəridən çıxarılıb soyulmasında personajının təbii ştrixlərini göstərə bilir. Rəssam qız rolundakı Vəfa Zeynalova filmin ruhundakı turizm estetikasını, ehtirasa meylli qadın tipajını asanlıqla bildirməklə missiyasını yerinə yetirir.
Ana rolundakı Münəvvər Əliyeva övladları ilə münasibətdə təbii görünsə də, üz tutduğu şimaldan kəndə qonaq kimi qayıtmaq kimi bəsit missiyalı qardaşının (Rəşad Səfərov) gəlişinə sevinərək oxlovu, sacda yanan yuxanı atması kənd qadınına yad görünməklə həqiqətin azacıq təhrifli yalan olmasını təsdiqləyir.
Kinomuzda hal-hazırda Türkiyədə pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olan Zaur Məhərrəmovun adı ilə bağlı peyzaj ustalığını iranlı kinooperator Rəsul Tənhayi ölkəsinin təsvir mədəniyyəti hesabına zənginləşdirdi. Bəstəkar Siyavuş Kəriminin musiqisi, Sevda Ələkbərzadənin ifası hadisələrin mistik həllini qabartmaqla filmin müşahidə metodu ilə üst-üstə düşsə də bəzən qulağı cırmaqlayan ifratçılıq hesabına qavrayışa maneçilik törədir. Hər halda filmlərində sənətkar kimi özünün daxili azadlığını qorumağa çalışan Yavər Rzayevin ekranda yaratdığı etnoqrafik və mistik mühit mozaik modeldə dolaşdırılan hadisəlilik prinsipində həlledici rol oynayır.
“Lent az”dakı ““İlahi məxluq”la Yavər Rzayev Qərbə hansı mesajı ötürür?” məqaləsində filmin ilk 10 dəqiqəsindən sonra sıxıldığını, darıxdığından yerində qurcalanmağa başladığını yazan, üslub axtarışında uğursuzluğu, rejissorun fərdi dəsti-xəttinin yoxluğunu qeyd edən Sevda Sultanovanın: “Fəqət, problem mövzuda deyil. Problem, filmdəki metafora bolluğunda, şərtilikdə, poetik ruhun hakim olmasında, fəlsəfi məzmuna cəhddə və ənənəvi yozumdadır”, “Rejissor intibahın Şərqdən gəlməsi iddiasında israrlıdır və film də əslində, bu mesajı ötürmək istəyir. Amma di gəl ki, filmdə əks nəticə çıxır. İntibahın işartıları əvəzinə patriarxal, durğun Şərq, təbiəti seçib, amma onunla harmoniyada olmayan obrazlar canlanır” (Sevda Sultanova. “İlahi məxluq”la Yavər Rzayev Qərbə hansı mesajı ötürür?”, Lent.az) qənaətləri bəzi məqamlarda tutarlı səslənsə də, suallar da doğurur.
Belə ki, bu filmlə rejissor Qərbə mesaj ötürmək deyil, məhsulu üçün bazar, müştəri axtarmaq məqsədi güdür. Digər tərəfdən peşəkar təhsil görüb, əslində struktur baxımından analogiyasız film yaratmış müəllifin ideyanın maddiləşmə forması sayılan üslub axtarışında uğursuzluğa düçar olduğunu bəyan etmək doğru deyil.
Fərdi dəsti-xəttinin yoxluğunu isə müəllifdə deyil, mühitin diqtəsində axtarmaq doğru olardı. Bununla belə, məqalədə qüsurların mövzuda yox, metafora bolluğunda, mücərrəd şərtilikdə, poetik ruhun hakimliyində, fəlsəfi məzmuna cəhddə və ənənəvi yozumda axtarılması təkzibolunmaz gerçəklikdir ki, əks halda kinomuz şedevrə sahib olardı.